03132661552

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر عنوان کرد: ۷۰درصد تایر کشور در داخل تولید می شود

فصل اقتصاد – عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر گفت: صنعت تایر در ایران قادر به تامین ۷۰ درصد از نیاز کشور است. 
برنامه “صبح و گفتگو” با موضوع رقابت نابرابر لاستیک های تولید داخل با تایرهای وارداتی در ارتباط تلفنی با شادمهر کاظم زاده عضو کمیسیون عمران و ستوده عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد. 
کاظم زاده با اشاره به نیاز کشور به لاستیک اظهار کرد: پنج میلیون حلقه نیاز کشور است که حدود یک میلیون از آن در داخل تولید داخل می شود و البته تولیدکنندگان داخلی تونایی افزایش تولید را دارند.
وی در رابطه با مهمترین گلایه تولیدکنندگان تایر گفت: گلایه امروز تولیدکنندگان، پرداخت ارز ترجیحی برای واردات لاستیک و ورود آن با قیمت تمام شده پایین به داخل کشور است این درحالیست که تولیدکننده داخلی برای تولید لاستیک در کشور مواد اولیه را با ارز آزاد وارد می کند. 
عضو کمیسیون عمران مطرح کرد: معتقدم ارز ترجیحی به جای قرار گرفتن در گردونه های صادرات و واردات باید مستقیما به دست افراد برسد.
کاظم زاده از ایرادات سیستم توزیع و قیمت های مختلف عرضه لاستیک انتقاد کرد و گفت: تخصیص ارز به این شیوه رانت و فساد اقتصادی ایجاد خواهد کرد و عدم نظارت کافی نیز باعث قیمت های دوگانه می شود. 
در ادامه “صبح و گفتگو”، ستوده با اظهار اینکه صنعت تایر در ایران قادر به تامین ۷۰ درصد از نیاز کشور است گفت: مشکل ما در ۳۰ درصد مابقی است که باید تعرفه معقولی برای آن تعریف شود.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر با تأکید بر اینکه ارزی که برای تولید به ما می دهند نباید به واردات پرداخت شود افزود: ما در حال حاضر تنها از ۲۸ درصد ارز دولتی استفاده می کنیم و مابقی، ارز آزاد است درحالیکه برای واردات از ۱۰۰ درصد ارز دولتی استفاده می شود و این منصفانه و قابل توجیه نیست.
وی یادآور شد: تولید هر کیلو تایر در ایران یک دلار ارزبری دارد اما واردات تایر در هر کیلو بالای ۴ دلار ارز بری دارد. 
ستوده با اشاره به نیاز کشور به تایرهای اتوبوسی کامیونی بیان کرد: در حال حاضر نیاز به تایر در این بخش دو میلیون حلقه است که یک میلیون و ۴۰۰ هزار حلقه آن در داخل تولید می شود. 
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر با بیان اینکه تولیدات تایر به نرخ مصوب سامان حمایت و از طریق نمایندگی ها توزیع می شود افزود: تایرهای سنگین از طریق وزارت راه و تایرهای سواری نیز از طریق شبکه های بازرگانی در کشور توزیع می شوند.

مقالات مشابه

رفتن به بالای صفحه